Jak zamknąć konto w banku? Poradnik
W tym wpisie przedstawiam:
- moje podejście do zamykania kont ✌️,
- czy bank może odmówić zamknięcia konta?
- sposoby zamknięcia konta,
- o czym pamiętać, gdy zamykasz konto,
- wzór pisma – wypowiedzenie umowy o konto,
- sposób na natychmiastowe zerwanie umowy z bankiem,
- ✖️jak sprawdzić, czy konto zostało zamknięte,
- sposoby na zamknięcie konta we wszystkich bankach, które oferują promocje bankowe (kolejność alfabetyczna).
Zaczynamy!
Moje podejście do zamykania kont
Często piszecie do mnie z następującym pytaniem: „co robisz z tymi wszystkimi kontami po zakończeniu promocji bankowej”? Odpowiedź jest prosta – zamykam czym prędzej. Chyba że akurat potrzebuję osobnego rachunku w jakimś konkretnym celu, to sobie zostawiam. Jeśli jednak konta nie potrzebuję, to nie zwlekam. I Tobie też polecam. Dlaczego?
1️⃣ Od dnia zamknięcia konta będzie zależało, czy załapiesz się na kolejną promocję. Chodzi tutaj o tzw. karencję, czyli minimalny okres, który musi upłynąć od zamknięcia konta, aby można było wziąć udział w promocji jeszcze raz.
2️⃣ Nie będą się naliczać opłaty za kartę, która nie jest używana.
3️⃣ Bank nie będzie Ci wysyłał wiadomości marketingowych (pamiętaj, żeby cofnąć zgody na kontakt w celach marketingowych – zerknij do dalszej części wpisu, udostępniam tam wzór zamknięcia konta do pobrania).
4️⃣ Zwolnisz pamięć procesową w głowie. Zarobienie kilka stówek na promocji jest super, ale wolność w głowie jest jeszcze lepsza :).
Czy bank może odmówić zamknięcia konta?
Pytacie mnie również „co odpowiadasz, gdy bank pyta o powód zamknięcia konta”? Otóż najczęściej nic, gdyż rzadko bank mnie pyta o powód :). Gdy jest to możliwe, wybieram zamknięcie konta online lub listownie. Zdarzyło się, że zamykałam konta w placówkach lub telefonicznie, mam już swój wypracowany sposób, którym właśnie się z Tobą podzielę, a zapewniam, że jest prosty jak konstrukcja cepa.
Jeśli pracownik banku pyta mnie dlaczego zamykam konto, to zgodnie z prawdą odpowiadam wtedy, że przetestowałam konto, ale nie jest mi ono na ten moment potrzebne. Jeśli pracownik banku nalega na pozostawienie konta, to metodą zdartej płyty powtarzam „nie, dziękuję, nie jestem zainteresowana”. To naprawdę działa, choć czasem trzeba się wykazać stanowczością.
Bank nie może odmówić wam zamknięcia konta, jeśli nie macie tam zadłużenia, ani umowy o żaden produkt, który by was z bankiem połączył na dłużej (np. pożyczka). Ja w tym wpisie skupiam się na „standardowej” ścieżce udziału w promocji bankowej, czyli otwarciu konta, testowaniu go (spełnianiu warunków), decyzji czy konto zostaje, czy nie, no i w efekcie zamknięciu produktu. To wasze prawo, nie dajcie sobie wmówić inaczej.
Wracając jednak do pytania z nagłówka:
👉 jeśli macie zadłużone konto (nawet na kilka groszy), to bank może odmówić zamknięcia konta i każe uregulować należność.
👉Jeśli macie aktywny inny produkt – np. pożyczkę, to bank też może odmówić zamknięcia konta.
👉 Podobnie jeśli np. rachunek zajmie komornik. Jednak gdy po promocji chcecie zamknąć rachunek, na którym nie ma żadnych zobowiazań, to bank nie może odmówić zamknięcia konta.
O czym pamiętać przy zamykaniu konta? - wskazówki
Pamiętaj o tym, że:
1️⃣ bank ma do 30 dni na zamknięcie Twojego rachunku (niżej opisuję sposób na szybsze zamknięcie konta)
2️⃣ jeśli z tego konta dokonywałeś ważnych opłat, to zapisz/wydrukuj sobie potwierdzenia przelewów
3️⃣ przy wypowiadaniu umowy cofnij zgody na kontakt w celach marketingowych,
4️⃣ przy wypowiedzeniu podaj nr rachunku, na który mają być przelane pozostałe środki,
5️⃣ dobrze jest zapisać datę zamknięcia konta – przyda Ci się to, gdy zdecydujesz się na kolejną promocję.
Ale też:
6️⃣ nie pozostawiaj żadnego zadłużenia na koncie.
7️⃣ Jeśli spodziewasz się pobrania opłaty za konto/kartę w okresie wypowiedzenia umowy rachunku, to przelej sobie wymaganą kwotę. Jeśli bank jej nie pobierze, to środki te wrócą na inny podany przez Ciebie rachunek.
8️⃣ Jeśli na dane konto wpływała Twoja pensja, renta lub inne świadczenie, koniecznie poinformuj odpowiednią instytucję o zmianie rachunku, na który mają wpływać te świadczenia.
Sposoby na zamknięcie konta
Sposoby mogą się różnić w zależności od banku, jednak najczęściej można zamknąć konto na jeden z wymienionych sposobów:
- w aplikacji mobilnej
- w bankowości internetowej (w przeglądarce)
- przez e-maila
- listownie
- na infolinii
- poprzez wideorozmowę
- w placówce banku.
Poniżej znajdziesz wzór wypowiedzenia umowy o prowadzenie rachunku (zamknięcie konta), a jeszcze niżej instrukcje zamknięcia kont dla różnych banków.
Wzór pisma do banku ✍️
NAPISZ RĘCZNIE LUB NA KOMPUTERZE. ✍️ Podpis musi być własnoręczny. ✍️
Pod tym linkiem znajdziesz edytowalny plik, w którym znajduje się wzór wypowiedzenia umowy o konto: klik.
Podrzucam też instrukcję jak skopiować ten wzór na swój dysk. Instrukcja co prawda jest napisana dla arkuszy, ale jak najbardziej kopiowanie pliku tekstowego wygląda tak samo : klik.
Sposób na natychmiastowe zerwanie umowy z bankiem 👋
Jak to w życiu bywa, niektóre rzeczy łapią się na obniżki, a niektóre na podwyżki. Przy opłatach za prowadzenie konta lub karty częściej będziemy mieć do czynienia z podwyżkami, ale to w jednym przypadku może mieć pozytywny aspekt – gdy bank zakomunikuje, że za kilka tygodni podnosi opłaty, to dla klientów jest to szansa na wypowiedzenie umowy o prowadzenie rachunku w przyśpieszonym trybie.
Na sam fakt podwyżek klient nie ma na wpływu, ale może zakończyć współpracę z bankiem poprzez natychmiastowe wypowiedzenie umowy lub zgłoszenie sprzeciwu wobec zmian. Ta druga opcja skutkuje wygaśnięciem umowy przed wejściem w życie nowej tabeli opłat i prowizji.
Jak sprawdzić czy konto zostało zamknięte? ✖️
Jeśli zostawiłeś na rachunku środki ze wskazaniem, aby bank je przelał na Twój rachunek w innym banku w momencie zamknięcia konta, to powinieneś dostać przelew na dokładnie taką kwotę, którą zostawiłeś na zamykanym koncie.
Jeśli sprawdzasz czy konto już zostało zamknięte, to spróbuj zalogować się do bankowości w przeglądarce lub apce – jeśli nie możesz tego zrobić, to znak, że rachunek z powodzeniem został zamknięty. Możesz też przelać sobie 1 zł na zamykane konto – jeśli wróci, to oznacza, że zostało zamknięte z powodzeniem.
❎ SPOSOBY ZAMKNIĘCIA KONTA W ZALEŻNOŚCI OD BANKU ❎
ALIOR BANK
Umowę możesz wypowiedzieć:
- pisemnie, wysyłając dyspozycję na adres korespondencyjny Alior Banku tj. ul. Postępu 18B, 02-676 Warszawa. Masz możliwość skorzystania z druku banku lub możesz napisać je odręcznie,
- w oddziale Alior Banku, po złożeniu pisemnego oświadczenia o wypowiedzeniu umowy rachunku,
- w bankowości internetowej (wybierz opcję Moje sprawy → Dyspozycje, opinie i potwierdzenia → Wypowiedzenie/zamknięcie konta → Złóż wniosek)
- na infolinii pod nr. tel. 19 502.
Jeśli chcesz wypowiedzieć umowę rachunku korespondencyjnie, saldo rachunku powinno wynosić 0 zł. Jeśli zdecydujesz się na pismo odręczne, musi ono zawierać:
- dane pozwalające na identyfikację danych właściciela oraz danych rachunku,
- odręczny podpis zgodny z wzorem podpisu złożonym w banku.
Pamiętaj, by wskazać sposób zadysponowania środkami z rachunku. Nawet jeśli w dniu wypowiedzenia rachunku jego saldo będzie wynosić 0 zł, istnieje możliwość, że otrzymasz przelew na wypowiadany rachunek już w trakcie okresu wypowiedzenia. W przypadku braku takiej dyspozycji, bank w dniu zamknięcia rachunku przenosi środki na rachunek nieoprocentowany.
Kartę płatniczą (plastik) możesz zamknąć samodzielnie w bankowości internetowej, bankowości mobilnej, w oddziale lub na infolinii. Pamiętaj, że samo zamknięcie karty nie powoduje wypowiedzenia rachunku. W tym celu należy zgłosić odrębną dyspozycję zgodnie ze ścieżkami wskazanymi powyżej.
BNP PARIBAS
Złożenie dyspozycji zamknięcia rachunku bankowego można zrealizować na kilka sposobów:
- osobiście w placówce banku
- online za pomocą bankowości elektronicznej lub aplikacji mobilnej —> podobno dyspozycje zamknięcia konta składane w ten sposób napotykają przeszkody, lepiej wybrać inne metody zamknięcia konta
- na infolinii
- listownie – z tym nie będzie problemu, jeśli bank ma Twój wzór podpisu (będzie miał wzór, jeśli założysz konto przy pomocy kuriera), w innym przypadku może się skontaktować z Tobą, aby uzupełnić wzór podpisu, czyli w praktyce pofatygować się do oddziału
CITI HANDLOWY
Umowę o Konto Osobiste możesz rozwiązać za jednomiesięcznym okresem wypowiedzenia poprzez:
- złożenie oświadczenia o wypowiedzeniu za pośrednictwem Citibank Online, wybierając: Kontakt > Napisz nową wiadomość > Dyspozycje > Rachunki Osobiste/Oszczędnościowe > Zamknięcie konta głównego w PLN > Kategoria Rachunki osobiste. W treści dyspozycji wybierz numer rachunku, którego dotyczy rezygnacja,
- złożenie oświadczenia o wypowiedzeniu w CitiPhone (wymaga weryfikacji CitiPhone PINem),
- przesłanie oświadczenia o wypowiedzeniu podpisanego zgodnie ze złożonym w Banku wzorem podpisu Klienta na adres:
Bank Handlowy w Warszawie S.A.
Biuro Obsługi Rachunków Klientów Detalicznych
ul. Pstrowskiego 16
10-602 Olsztyn - złożenie w Oddziale pisemnego oświadczenia o wypowiedzeniu Umowy.
ING BANK ŚLĄSKI
W banku ING konto osobiste (w złotówkach lub obcej walucie) możesz zamknąć:
- w Moim ING
- w placówce
- listownie – adres:
ING Bank Śląski S.A.
ul. Sokolska 34, 40-086 Katowice
Wystarczy, że jesteś właścicielem, współwłaścicielem (przy koncie wspólnym) lub pełnomocnikiem ogólnym do zamykanego konta.
mBANK
Wypowiedzenie umowy może złożyć tylko i wyłącznie Posiadacz rachunku.
Umowę rachunku zawartą z Bankiem można wypowiedzieć w całości lub w części dotyczącej wskazanego na wniosku rachunku, składając dyspozycję:
- w serwisie transakcyjnym
Po zalogowaniu się do systemu transakcyjnego wybierz:
Produkty > Usługi > Nowa usługa >Wypowiedzenie Umowy
Lub
Pomoc > Załatw swoje sprawy > Inna sprawa. W wyszukiwarce wybierz:
Wypowiedzenie umowy w całości oraz w części dotyczące rachunku osobistego i firmowego
- u Konsultanta mLinii
Należy skontaktować się z konsultantem mLinii pod numerem telefonu +48 42 6 300 800. Po dokonaniu identyfikacji tożsamości konsultant przyjmie dyspozycję wypowiedzenia umowy rachunku.
- w placówce banku
Do placówki należy udać się z dokumentem tożsamości. Pracownik przyjmie dyspozycję wypowiedzenia umowy rachunku.
- poprzez przesłanie własnoręcznie napisanego wypowiedzenia umowy na adres korespondencyjny banku.
MILLENNIUM
- W przeglądarce: Konta > Wnioski > Zamykanie konta w Millenet
- w placówce
- listownie – wyślij wypełniony wzór wypowiedzenia na adres:
Bank Millennium SA
ul. Stanisława Żaryna 2A
02-593 Warszawa
- na infolinii
NEST BANK
- W przeglądarce: Centrum kontaktu > złóż nowy wniosek > zamknięcie konta
- poprzez email: wyślij skan podlinkowanego niżej pisma na adres kontakt@nestbank.pl
wzór wypowiedzenia pobrany ze strony banku
- listownie: wyślij wypełniony wzór wypowiedzenia na adres:
Nest Bank S.A.
ul. Wołoska 24
02-675 Warszawa
- w placówce
PEKAO S.A.
- osobiście – w wybranym oddziale,
- listownie – wysyłając list do placówki, która prowadzi Twój rachunek,
- w przeglądarce lub aplikacji – w Pekao24 do zakładki Oferty i wnioski > Usługi lub w PeoPay w zakładce Usługi >Dyspozycje > Dyspozycje i zaświadczenia – tam złożysz zapytanie o możliwość zamknięcia rachunku w ten sposób
PKO BP.
- W przeglądarce: W serwisie iPKO wybierz Moje produkty > Konta > Dyspozycje i zaświadczenia > Zamknięcie konta.
- W aplikacji: Więcej (trzy kropki w dolnym rogu ekranu po prawej stronie) > Moje sprawy > wybierz Dyspozycje i zaświadczenia > Konta > Zamknięcie konta > Wybierz konto
- listownie na adres:
PKO Bank Polski Spółka Akcyjna, ul. Puławska 15, 02-515 Warszawa
w placówce
SANTANDER BANK POLSKA
- W przeglądarce: Twoje sprawy > Twoje produkty > Konta > Zrezygnuj z konta – połączysz się z konsultantem, który dokończy z Tobą proces zamknięcia konta.
- W aplikacji: Kontakt > Twoje sprawy > Wszystkie tematy > Konta > Zrezygnuj z konta- połączysz się z konsultantem, który dokończy z Tobą proces zamknięcia konta.
- Na infolinii: ogólna infolinia – nr tel 1999 lub dział likwidacji kont – nr tel 618565462 (godziny pracy 9:00-17:00). Wybierając tę opcję niestety nie zamkniesz dostępu do bankowości internetowej.
- listownie – bank zaakceptuje wyłącznie wypowiedzenie poświadczone notarialnie
- w placówce
VELO BANK
- w przeglądarce: po zalogowaniu się do Bankowości Internetowej wybierając zakładkę Oferta i wnioski, a następnie Obsługa i Wypowiedzenie umowy rachunku lub
- w aplikacji: po zalogowaniu się do Bankowości Mobilnej wybierając Oferta i wnioski, a następnie Nowy Wniosek i Wypowiedzenie umowy rachunku lub
- złożenie pisemnego wypowiedzenia w oddziale VeloBanku